Optymalizacja produkcji czerpie z rozwiązań, które odpowiednio wdrożone przekładają się na usprawnienie procesów w fabrykach. Lean manufacturing to japońska rewolucja, która zmieniła przemysł.
Idea lean manufacturingu jest dziełem Kiichirō Toyody i innych wizjonerów, którzy pomagali mu w rozwijaniu idei doskonale zoptymalizowanego przemysłu o niezwykłej wydajności. Lean manufacturing i Dom Toyoty stały się symbolem japońskiej jakości.
Kiichirō Toyoda to syn słynnego Sakichiego Toyody – założyciela koncernu Toyota. Miał on wiele pomysłów odnośnie tego, jak usprawnić produkcję i wdrożyć do manufaktur zupełnie nową jakość optymalizacji i autonomiki procesów. Dzięki jego pomysłom udało się stworzyć koncepcję zarządzania procesem produkcji, która zrewolucjonizowała podejście do przemysłu. Opiera się ona o pewne fundamentalne pojęcia, których zrozumienie jest kluczem do skutecznego wdrożenia lean manufacturingu w firmach działających w zachodnich realiach.
Osoby, które zainteresowane są wprowadzeniem standardu lean manufacturing, powinny zapoznać się z głównymi pojęciami, które obowiązują w tej dziedzinie. Mówimy tu o:
Dom Toyoty – jest to schemat funkcjonowania firmy. Podkreśla on wartości, którymi kieruje się korporacja. To w jego obszarze – ścisłego planu i podziału – realizowane są cele i potrzeby kadry. Dom Toyoty nawiązuje oczywiście do twórców nurtu lean manufacturingu, ale jest także bardzo dobrą alegorią procesów zachodzących w obszarze korporacji/przedsiębiorstwa. Oczywiście, w bardzo japońskim rozumieniu.
Jidoka – jest to schemat pracy autonomicznej, który określa kompetencje i „współpracę” człowieka oraz maszyny. Jidoka powstawała dosyć dawno temu, dlatego zaskakiwać może, jak dobrze wpasowuje się w aktualne tendencje związane z przemysłem 4.0. Jeśli w trakcie pracy autonomicznej maszyny dojdzie do błędu, podjęte zostanie działanie krótkoterminowe, by przywrócić jej sprawność, ale także długoterminowe – dogłębna analiza tego, co zawiodło i co można poprawić, by następnym razem do błędu nie doszło.
Just-in-time w kontekście produkcji – zarządzanie firmą ma odbywać się w taki sposób, by utrzymywać ciągły przepływ produkcji. Zawsze ma być tyle towarów, by móc zaspokoić potrzeby klientów i łańcucha dostaw, jednak nie na tyle, by zaczęły się one nadmiernie gromadzić w naszych magazynach. Just-in-time wymaga zrozumienia procesu produkcyjnego naszej firmy i dostosowaniu go do potrzeb rynku.
Heijunka – jest to technika, która ma prowadzić do jak najlepszego wykorzystania zasobów firmy. Wdrożenie jej wiąże się z ograniczaniem przestojów. Firma ma być stabilnym członkiem łańcucha dostaw, bądź korzystać ze współpracy z partnerami, którzy są w stanie zapewnić elastyczną stabilność. Heijunka pozwala na bieżące kontrolowanie zasobów i sprawienie, że nasi kontrahenci będą bardziej usatysfakcjonowani szybką realizacją zleceń.
Kaizen – jest to koncepcja ciągłego doskonalenia się. W założeniu każdy, kto działa w Domu Toyoty, ma ciągle się poprawiać, ciągle stawać się lepszą wersją samego siebie. Funkcjonowanie w zgodzie z filozofią kaizen przypomina nieco zachodnią koncepcję organizacji samouczących się. Tym de facto jest Dom Toyoty, choć oczywiście wnosi on do kultury i filozofii pracy znacznie więcej. Kaizen, poza ludźmi, dotyczy także produkcji per se. Wszystko, co odbywa się w Domu Toyoty, ma być ciągle optymalizowane i polepszane.
Muda – eliminacja marnotrawstwa. Chodzi o to, żeby w obszarze Domu Toyoty nie zachodziły procesy, które nie mają przełożenia na sukces w realizacji celów i satysfakcję klientów. Muda wykracza poza to i dotyka tematów takich jak optymalne zagospodarowanie zasobów, używanie mniejszej liczby materiałów i pracy i ogólne poprawienie efektywności produkcji. Muda silnie związana jest z produkcją na czas – nie ma sensu tworzyć produktów, które cały swój „żywot” spędzą nieużywane w magazynie.
Koncentracja na długotrwałym sukcesie, dobre relacje z klientami i podwykonawcami, nienaganny standard pracy i redukcja marnotrawstwa – to filary lean manufacturingu. Firma ma być sprawnie działającym organizmem, a procesy, które są w niej realizowane, mają być skoncentrowane na zaspokojeniu potrzeb klientów w możliwie optymalny sposób.
Metoda lean manufacturingu doskonale spisuje się we współczesnym przemyśle. Również i mniejsze firmy sięgają po jej dobrodziejstwa. Coraz częściej możemy usłyszeć o lean managemencie, który czerpie z koncepcji Domu Toyoty, przekładając go na realia, w jakich działają nowoczesne przedsięwzięcia.
Zdj. główne: Clayton Cardinalli/unsplash.com