Lean manufacturing – na czym polega?

Biznes
Lean manufacturing – na czym polega?
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Optymalizacja produkcji czerpie z rozwiązań, które odpowiednio wdrożone przekładają się na usprawnienie procesów w fabrykach. Lean manufacturing to japońska rewolucja, która zmieniła przemysł.

Historia lean manufacturingu

Idea lean manufacturingu jest dziełem Kiichirō Toyody i innych wizjonerów, którzy pomagali mu w rozwijaniu idei doskonale zoptymalizowanego przemysłu o niezwykłej wydajności. Lean manufacturing i Dom Toyoty stały się symbolem japońskiej jakości.

Kiichirō Toyoda to syn słynnego Sakichiego Toyody – założyciela koncernu Toyota. Miał on wiele pomysłów odnośnie tego, jak usprawnić produkcję i wdrożyć do manufaktur zupełnie nową jakość optymalizacji i autonomiki procesów. Dzięki jego pomysłom udało się stworzyć koncepcję zarządzania procesem produkcji, która zrewolucjonizowała podejście do przemysłu. Opiera się ona o pewne fundamentalne pojęcia, których zrozumienie jest kluczem do skutecznego wdrożenia lean manufacturingu w firmach działających w zachodnich realiach.

Podstawowe pojęcia związane z lean manufacturingiem

Osoby, które zainteresowane są wprowadzeniem standardu lean manufacturing, powinny zapoznać się z głównymi pojęciami, które obowiązują w tej dziedzinie. Mówimy tu o:

Dom Toyoty – jest to schemat funkcjonowania firmy. Podkreśla on wartości, którymi kieruje się korporacja. To w jego obszarze – ścisłego planu i podziału – realizowane są cele i potrzeby kadry. Dom Toyoty nawiązuje oczywiście do twórców nurtu lean manufacturingu, ale jest także bardzo dobrą alegorią procesów zachodzących w obszarze korporacji/przedsiębiorstwa. Oczywiście, w bardzo japońskim rozumieniu.

Jidoka – jest to schemat pracy autonomicznej, który określa kompetencje i „współpracę” człowieka oraz maszyny. Jidoka powstawała dosyć dawno temu, dlatego zaskakiwać może, jak dobrze wpasowuje się w aktualne tendencje związane z przemysłem 4.0. Jeśli w trakcie pracy autonomicznej maszyny dojdzie do błędu, podjęte zostanie działanie krótkoterminowe, by przywrócić jej sprawność, ale także długoterminowe – dogłębna analiza tego, co zawiodło i co można poprawić, by następnym razem do błędu nie doszło.

Just-in-time w kontekście produkcji – zarządzanie firmą ma odbywać się w taki sposób, by utrzymywać ciągły przepływ produkcji. Zawsze ma być tyle towarów, by móc zaspokoić potrzeby klientów i łańcucha dostaw, jednak nie na tyle, by zaczęły się one nadmiernie gromadzić w naszych magazynach. Just-in-time wymaga zrozumienia procesu produkcyjnego naszej firmy i dostosowaniu go do potrzeb rynku.

Heijunka – jest to technika, która ma prowadzić do jak najlepszego wykorzystania zasobów firmy. Wdrożenie jej wiąże się z ograniczaniem przestojów. Firma ma być stabilnym członkiem łańcucha dostaw, bądź korzystać ze współpracy z partnerami, którzy są w stanie zapewnić elastyczną stabilność. Heijunka pozwala na bieżące kontrolowanie zasobów i sprawienie, że nasi kontrahenci będą bardziej usatysfakcjonowani szybką realizacją zleceń.

Kaizen – jest to koncepcja ciągłego doskonalenia się. W założeniu każdy, kto działa w Domu Toyoty, ma ciągle się poprawiać, ciągle stawać się lepszą wersją samego siebie. Funkcjonowanie w zgodzie z filozofią kaizen przypomina nieco zachodnią koncepcję organizacji samouczących się. Tym de facto jest Dom Toyoty, choć oczywiście wnosi on do kultury i filozofii pracy znacznie więcej. Kaizen, poza ludźmi, dotyczy także produkcji per se. Wszystko, co odbywa się w Domu Toyoty, ma być ciągle optymalizowane i polepszane.

Muda – eliminacja marnotrawstwa. Chodzi o to, żeby w obszarze Domu Toyoty nie zachodziły procesy, które nie mają przełożenia na sukces w realizacji celów i satysfakcję klientów. Muda wykracza poza to i dotyka tematów takich jak optymalne zagospodarowanie zasobów, używanie mniejszej liczby materiałów i pracy i ogólne poprawienie efektywności produkcji. Muda silnie związana jest z produkcją na czas – nie ma sensu tworzyć produktów, które cały swój „żywot” spędzą nieużywane w magazynie.

Jakimi ideami kieruje się lean manufacturing?

Koncentracja na długotrwałym sukcesie, dobre relacje z klientami i podwykonawcami, nienaganny standard pracy i redukcja marnotrawstwa – to filary lean manufacturingu. Firma ma być sprawnie działającym organizmem, a procesy, które są w niej realizowane, mają być skoncentrowane na zaspokojeniu potrzeb klientów w możliwie optymalny sposób.

Metoda lean manufacturingu doskonale spisuje się we współczesnym przemyśle. Również i mniejsze firmy sięgają po jej dobrodziejstwa. Coraz częściej możemy usłyszeć o lean managemencie, który czerpie z koncepcji Domu Toyoty, przekładając go na realia, w jakich działają nowoczesne przedsięwzięcia.

Zdj. główne: Clayton Cardinalli/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Idealny kosmetyk do twarzy: poradnik wyboru od eksperta
Idealny kosmetyk do twarzy: poradnik wyboru od eksperta
Zastanawiasz się, jak dobrać kosmetyk do twarzy? Sprawdź nasz ekspertem poradnik i poznaj kluczowe kryteria, które pomogą Ci w wyborze idealnej pielęgnacji.
Jak odpowiednio dobrać bagaż na różne typy wyjazdów?
Jak odpowiednio dobrać bagaż na różne typy wyjazdów?
Twój wyjazd może być łatwiejszy i bardziej komfortowy, dzięki właściwemu doborowi bagażu. Przeczytaj nasze porady, aby dowiedzieć się, jak wybrać najlepsze opcje dla różnych typów podróży.
Jak grzyby witalne mogą wspierać Twoje zdrowie na co dzień?
Jak grzyby witalne mogą wspierać Twoje zdrowie na co dzień?
Odkryj, jak grzyby witalne mogą poprawić Twoje samopoczucie i zdrowie, wspierając układ odpornościowy oraz dodając energii do codziennego życia.
Ostatnie wpisy